Nederlanders blijven tijdens de coronapandemie fors meer uitgeven aan woningonderhoud- en inrichting.

In juli draaiden meubelzaken, kluswinkels, vloerbedrijven en keukenwinkels opnieuw op volle toeren. Omzetten stegen met meer dan 20 procent.

Ook de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben meer omgezet dan een jaar eerder.

De detailhandel heeft in juli 9,7 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vooral bij winkels voor woningonderhoud- en inrichting ging het crescendo.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met ruim 10 procent. Daarbij zagen winkels in meubels en woninginrichting, doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en winkels in recreatie-artikelen de opbrengsten het sterkst aandikken.

Het CBS merkt op dat de omzet voor winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren nu al zes maanden op rij met dubbele cijfers groeit.

In de onderstaande grafiek is te zien dat meubels- en woninginrichting (plus 22,5 procent) en doe-het-zelf zaken, keukenbedrijven en vloeren (plus 20,7 procent) koplopers zijn in de detailhandel.

Ook de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben meer omgezet dan een jaar eerder, aldus het statistiekbureau.

Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 38 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 12 procent hoger dan in juli vorig jaar.

Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam een eind. Weliswaar kampten deze winkels nog met omzetverlies, maar dat was volgens het statistiekbureau een stuk kleiner dan in de voorgaande maanden.

De omzet van de supermarkten lag 4,8 procent hoger dan een jaar eerder. De omzettoename van de speciaalzaken was met 10,9 procent "ongekend groot".

LEES OOK: Werkgeversclub VNO-NCW wil een ‘winterslaapregeling’ om te zorgen dat bedrijven niet failliet gaan